Jak się robi politykę? Czyli kto kogo ograł w karty?
W jednym z postów przedstawiłem nową strukturę Starostwa. Zmiana przypomina rozgrywkę w karty. Nowi rozdający (krupierzy?) tworząc koalicję w mieście i powiecie przejmują stolik do brydża. Obok leży kupka kart oraz Asy, które czekają na wejście do gry. Przetasowanie kart pozwoli na wymianę asa i kilku zgranych kart.
Na wstępie zaznaczę, że ostatnie 12 lat zarządzania powiatem przez Zarząd, w którym zasiadali Wojciech Prokocki i Zbigniew Nadolny w mojej ocenie było wędrówką ręka w rękę w kierunku braku zdolności kredytowej. Nie jestem zwolennikiem żadnego z panów.
Podstawą tekstu są dwa dokumenty: struktura organizacyjna Starostwa Powiatowego w Bartoszycach z 2015 oraz 2019 roku.
Podstawą tekstu są dwa dokumenty: struktura organizacyjna Starostwa Powiatowego w Bartoszycach z 2015 oraz 2019 roku.
Krótko przypomnę wprowadzone zmiany:
Zlikwidowano:
- Wydział Rozwoju, Promocji i Spraw Społecznych
- Stanowisko Ds. Melioracji Wodnych Szczegółowych
- Powiatowy Zespół Administracji Oświaty (nie widać go w nowej strukturze).
Powołano:
- Wydział Pozyskiwania Środków Zewnętrznych, Inwestycji i Strategii
- Wydział Obsługi Mienia Powiatu.
- Wydział Oświaty i Polityki Obywatelskiej.
Bilans (liczba usuniętych i powołanych) wydziałów i działów wychodzi na zero. Taki zabieg może wskazywać na zmiany czysto kosmetyczne.
To co ważne, to zadania (poza typową promocją) zlikwidowanego Wydziału zarządzanego wcześniej przez Wojciecha Prokockiego nie przestały istnieć. Zostały rozdzielone pomiędzy trzy nowo utworzone wydziały. Dzięki temu zlikwidowano wspomniane ZAO (nie widzę go w strukturze) oraz będą konkursy na trzech naczelników nowych wydziałów.
Dlaczego zmiany uważam za kosmetyczne? Część zadań przekazanych do Wydziału Oświaty i Polityki Obywatelskiej brzmi identycznie: kolejność słów, interpunkcja. Część innych zadań nowych wydziałów zmieniono, np zastępując "myślnik" podpunktem. Część zmodyfikowano, a część związaną z pozyskiwaniem funduszy dopisano.
Przedstawiam szczegółowy wykaz zmian w regulaminie organizacyjny powiatu. W grafikach są odnośniki do punktów w nowym Regulaminie Organizacyjnym (zamieściłem fragmenty zadań nowych wydziałów). Czytaj czerwony opis i znajdź ten fragment na jednej z kolejnych grafik).
Całą sytuację można opisać karcianą rozgrywką. Oczywiście z przymrużeniem oka.
Jak wiemy, w talii jest stała liczba kart oraz tylko cztery asy: Jan Zbigniew Nadolny, Lech Darski, Władysław Bogdanowicz i Wojciech Prokocki. To oni rozdają karty w powiecie, lub przyjemniej próbują. Panowie Nadolny i Prokocki przez dwanaście lat grali w jednym kolorze (powiedzmy karo i kier). Po wyborach doszło do politycznego rozstania.
Na drugiej kupce były karty związane z pozyskiwaniem środków finansowych oraz karta nowego asa, czyli przyszłego naczelnika wydziału.
Zadania realizowane przez Wydział Rozwoju, Promocji i Spraw Społecznych oraz Powiatowy Zespół Administracji Oświaty wrzucono do jednej puli kart, a następnie przeprowadzono nowe rozdanie. Zadania zostały rozdzielone na trzy nowe wydziały, a do puli kart dorzucono pozyskiwanie środków zewnętrznych. W wyniku tego jeden z asów został zwolniony z pracy. Do talii może dołączyć nowy As. Mamy prawie te same karty, zmienia się tylko jeden As (który może okazać się Damą).
Skąd ten pomysł? To wynik analizy regulaminów. Każda zmiana czemuś musi służyć. Obecna zmiana w strukturze organizacyjnej nie służy oszczędnościom. Bilans (liczba usuniętych i powołanych) wydziałów i działów wychodzi na zero. Choć trzeba będzie zapłacić za nowe tabliczki, identyfikatory, pieczątki itp. Można było pozyskiwanie funduszy włączyć do likwidowanego wydziału.
Jeśli nie oszczędności, to co?
To co ważne, to zadania (poza typową promocją) zlikwidowanego Wydziału zarządzanego wcześniej przez Wojciecha Prokockiego nie przestały istnieć. Zostały rozdzielone pomiędzy trzy nowo utworzone wydziały. Dzięki temu zlikwidowano wspomniane ZAO (nie widzę go w strukturze) oraz będą konkursy na trzech naczelników nowych wydziałów.
Dlaczego zmiany uważam za kosmetyczne? Część zadań przekazanych do Wydziału Oświaty i Polityki Obywatelskiej brzmi identycznie: kolejność słów, interpunkcja. Część innych zadań nowych wydziałów zmieniono, np zastępując "myślnik" podpunktem. Część zmodyfikowano, a część związaną z pozyskiwaniem funduszy dopisano.
Przedstawiam szczegółowy wykaz zmian w regulaminie organizacyjny powiatu. W grafikach są odnośniki do punktów w nowym Regulaminie Organizacyjnym (zamieściłem fragmenty zadań nowych wydziałów). Czytaj czerwony opis i znajdź ten fragment na jednej z kolejnych grafik).
Zadania zlikwidowanego Wydziału Rozwoju, Promocji i Spraw Społecznych
Zadania zlikwidowanego Wydziału Rozwoju, Promocji i Spraw Społecznych (1) |
Zadania zlikwidowanego Wydziału Rozwoju, Promocji i Spraw Społecznych (1) |
Zadania nowego Wydziału Pozyskiwania Środków Zewnętrznych, Inwestycji i Strategii
Zadania Wydziału Pozyskiwania Środków Zewnętrznych, Inwestycji i Strategii (1) |
Zadania Wydziału Pozyskiwania Środków Zewnętrznych, Inwestycji i Strategii (1) |
Część zadań nowych Wydziałów Starostwa
Całą sytuację można opisać karcianą rozgrywką. Oczywiście z przymrużeniem oka.
Jak wiemy, w talii jest stała liczba kart oraz tylko cztery asy: Jan Zbigniew Nadolny, Lech Darski, Władysław Bogdanowicz i Wojciech Prokocki. To oni rozdają karty w powiecie, lub przyjemniej próbują. Panowie Nadolny i Prokocki przez dwanaście lat grali w jednym kolorze (powiedzmy karo i kier). Po wyborach doszło do politycznego rozstania.
Na drugiej kupce były karty związane z pozyskiwaniem środków finansowych oraz karta nowego asa, czyli przyszłego naczelnika wydziału.
Zadania realizowane przez Wydział Rozwoju, Promocji i Spraw Społecznych oraz Powiatowy Zespół Administracji Oświaty wrzucono do jednej puli kart, a następnie przeprowadzono nowe rozdanie. Zadania zostały rozdzielone na trzy nowe wydziały, a do puli kart dorzucono pozyskiwanie środków zewnętrznych. W wyniku tego jeden z asów został zwolniony z pracy. Do talii może dołączyć nowy As. Mamy prawie te same karty, zmienia się tylko jeden As (który może okazać się Damą).
Skąd ten pomysł? To wynik analizy regulaminów. Każda zmiana czemuś musi służyć. Obecna zmiana w strukturze organizacyjnej nie służy oszczędnościom. Bilans (liczba usuniętych i powołanych) wydziałów i działów wychodzi na zero. Choć trzeba będzie zapłacić za nowe tabliczki, identyfikatory, pieczątki itp. Można było pozyskiwanie funduszy włączyć do likwidowanego wydziału.
Jeśli nie oszczędności, to co?
Likwidacja wydziału, na którego czele stał Wojciech Prorocki jest zmianą struktury. Zgodnie z przepisami prawa, jeśli w firmie zatrudniającej do 100 osób zwalnia się dziesięć, są to zwolnienia grupowe, z przyczyn leżących po stronie pracodawcy. Link To umożliwia zwolnienie pracowników Wydziału Rozwoju, Promocji i Spraw Społecznych oraz Powiatowego Zespołu Administracji Oświaty.
Naczelnikiem Wydziału "promocji" był Wojciech Prokocki, który jak wiemy, jest radnym. Po zakończeniu kadencji musiał powrócić na stanowisko, które zajmował przez objęciem funkcji etatowego członka zarządu, a potem starosty.
Urzędującego radnego przed zwolnieniem z pracy chroni prawo. Radni (w tym przypadku z Rady Miasta) muszą wyrazić zgodę. Jeśli traci pracę w wyniku zwolnień grupowych, nie ma obowiązku pytania o zgodę Rady Miasta. Wskazuje na to m.in. wyrok SN z 4 listopada 2010 r. (sygn. II PK 111/10, LEX nr 1112993. Link W innym przypadku zwolnienie radnego z pracy wymaga zgody radnych.
Zmiana struktury (mimo zachowanych zadań rozdzielonych pomiędzy nowe wydziały) uniemożliwiła więc zwolnienie z pracy aktualnego radnego, bez konieczności pytania radnych o zgodę.
Dodatkowo umożliwiła ogłoszenie nowych konkursów, czyli zatrudnienie trzech nowych naczelników.
Ogłoszono już konkurs na naczelnika Wydziału pozyskiwania środków zewnętrznych, inwestycji i strategii. Wyników jeszcze nie znamy.
Ogłoszono już konkurs na naczelnika Wydziału pozyskiwania środków zewnętrznych, inwestycji i strategii. Wyników jeszcze nie znamy.
Przed nami jeszcze prawdopodobnie konkurs na Naczelników: Wydziału obsługi mienia powiatu. oraz Wydziału Oświaty i polityki obywatelskiej.
Kto będzie aspirował do nowego rozdania kart?
Kto będzie aspirował do nowego rozdania kart?
Brak komentarzy