Inicjatywa Obywatelska. Propozycje zmiany zapisów w Statucie Miasta Bartoszyce.
Przedstawiam propozycje zmian w Statucie Miasta Bartoszyce, którego celem jest poprawa jawności działań samorządu.
UCHWAŁA NR ………………..
RADY MIASTA BARTOSZYCE
z dnia ………………..
w sprawie : uchwalenia Statutu
Miasta Bartoszyce.
Na
podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym / Dz. U. z 2018 r. poz. 994, 1000, 1349 i 1432/ Rada Miasta Bartoszyce
uchwala, co następuje :
§ 1.
Uchwala
się Statut Miasta Bartoszyce stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Tracą
moc uchwały: nr LIV/351/2018 RADY MIASTA BARTOSZYCE z dnia 18 października 2018
r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Bartoszyce.
§ 3.
Uchwała
wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Warmińsko – Mazurskiego z mocą obowiązującą od rozpoczęcia kadencji
organów jednostek samorządu terytorialnego wybranych w wyborach zarządzonych na
dzień 21 października 2018 r.
____________________________________________
Rozdział 2. ZASADY DOSTĘPU I KORZYSTANIA Z DOKUMENTÓW
§ 8.
Dotychczas:
3. Uchwały Rady Miasta i
zarządzenia Burmistrza publikowane są w Biuletynie Informacji Publicznej
Nowe
brzmienie:
3. Uchwały Rady Miasta i treść
zarządzeń Burmistrza publikowane są w Biuletynie Informacji Publicznej w
terminie niezwłocznym, nie później niż 3 dni robocze od przyjęcia / uchwalenia.
Dodać
punkt:
4. Projekty uchwał Rady Miasta są
udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej w terminie publikacji
informacji o zwołaniu Sesji rady Miasta.
Rozdział 4. SESJE RADY
§ 14.
Dotychczas:
3. O terminie i miejscu obrad sesji
Rady, Przewodniczący Rady zawiadamia na piśmie lub za pisemną zgodą Radnego w
formie elektronicznej, najpóźniej na 8 dni przed terminem obrad. Zawiadomienie
o terminie, miejscu i przedmiocie sesji podaje się do publicznej wiadomości
poprzez wywieszenie na tablicach ogłoszeń w siedzibie urzędu, nie później niż 7
dni przed planowanym posiedzeniem oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
Nowe
brzmienie:
3. O terminie i miejscu obrad sesji
Rady, Przewodniczący Rady zawiadamia na piśmie lub za pisemną zgodą Radnego w
formie elektronicznej, najpóźniej na 8 dni przed terminem obrad. Zawiadomienie
o terminie, miejscu i przedmiocie sesji oraz projekty uchwał Rady
Miasta podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicach
ogłoszeń w siedzibie urzędu, nie później niż 7 dni przed planowanym
posiedzeniem oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
Dotychczas:
4. Porządek, wniosek o zwołanie
sesji oraz materiały na sesję zwołaną w trybie art. 20 ust. 3 ustawy o
samorządzie gminnym, radni otrzymują najpóźniej na 3 dni przed terminem obrad.
Nowe
brzmienie:
4. Porządek, wniosek o zwołanie
sesji oraz materiały na sesję zwołaną w trybie art. 20 ust. 3 ustawy o
samorządzie gminnym, radni otrzymują najpóźniej na 3 dni przed terminem obrad.
W tym samym terminie materiały te są publikowane w Biuletynie Informacji
Publicznej.
§ 15.
Dotychczas:
5. Fakt przerwania obrad oraz
imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich
zakończeniem odnotowuje się w protokole.
Nowe
brzmienie:
5. Fakt przerwania obrad oraz
imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed
ich zakończeniem odnotowuje się w protokole oraz zamieszcza w Biuletynie
Informacji Publicznej.
§ 20.
Dotychczas:
1. Interpelacje i zapytania radnych
składane są na piśmie i kierowane do Burmistrza za pośrednictwem Przewodniczącego
Rady w trybie i na zasadach określonych w ustawie.
Nowe
brzmienie:
1. Interpelacje i zapytania radnych
składane są na piśmie i kierowane do Burmistrza za pośrednictwem
Przewodniczącego Rady oraz publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej
w trybie i na zasadach określonych w ustawie.
Dotychczas:
3. Na wniosek radnego -
składającego interpelację lub zapytanie – interpelacja lub zapytanie jak
również odpowiedź na nie powinna być odczytana na najbliższej sesji.
Nowe
brzmienie:
3. Interpelacja lub zapytanie jak
również odpowiedź na nie powinna być odczytana na najbliższej sesji oraz
publikowana w Biuletynie Informacji Publicznej w terminie 7 dni od udzielenia
odpowiedzi.
§ 22.
Dotychczas:
8. Protokoły z obrad Rady
przechowywane są w Biurze Rady.
Nowe
brzmienie:
8. Protokoły z obrad Rady
przechowywane są w Biurze Rady oraz publikowane razem z wykazem imiennych
głosowań w Biuletynie Informacji Publicznej w terminie 7 dni od zakończenia
Sesji
§ 25.
Dotychczas:
3. Przewodniczący Rady niezwłocznie
kieruje projekt, o którym mowa w ust. 2 do Burmistrza.
Nowe
brzmienie:
3. Przewodniczący Rady niezwłocznie
kieruje projekt, o którym mowa w ust. 2 do Burmistrza oraz w tym samym
terminie do publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej.
Rozdział 5. KOMISJE RADY
§ 31.
Dotychczas:
2. Przewodniczący Komisji, co
najmniej raz w roku, nie później niż do końca I kwartału, przedstawia na sesji,
sprawozdanie z działalności Komisji za rok poprzedni.
Nowe
brzmienie:
2. Przewodniczący Komisji, co najmniej
raz w roku, nie później niż do końca I kwartału, przedstawia na sesji oraz
przekazuje do publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej sprawozdanie z
działalności Komisji za rok poprzedni.
§ 32.
Dotychczas:
1. O terminie i porządku
posiedzenia Komisji zawiadamia się jej członków najpóźniej na 3 dni przed
terminem posiedzenia. W uzasadnionych przypadkach posiedzenie komisji może
odbyć się bez zachowania tego terminu.
Nowe
brzmienie:
1. O terminie i porządku
posiedzenia Komisji zawiadamia się jej członków najpóźniej na 3 dni przed
terminem posiedzenia. Informacja jest również publikowana w tym samym
terminie w Biuletynie Informacji Publicznej. W uzasadnionych przypadkach
posiedzenie komisji może odbyć się bez zachowania tego terminu.
§ 33.
Dotychczas:
6. Protokoły z posiedzeń Komisji
przechowywane są w Biurze Rady.
Nowe
brzmienie:
6. Protokoły z posiedzeń Komisji
przechowywane są w Biurze Rady oraz publikowane w Biuletynie Informacji
Publicznej w terminie 7 dni od posiedzenia.
Rozdział 7. ZASADY I TRYB DZIAŁANIA KOMISJI SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI
§ 44.
Dotychczas:
3. O terminie i porządku dziennym
posiedzenia Komisji Rewizyjnej zawiadamia się pisemnie, telefonicznie lub elektronicznie
jej członków, Przewodniczącego i Burmistrza, co najmniej na 5 dni przed
posiedzeniem
Nowe
brzmienie:
3. O terminie i porządku dziennym
posiedzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, zawiadamia się pisemnie,
telefonicznie lub elektronicznie jej członków, Przewodniczącego i Burmistrza,
co najmniej na 3 dni przed posiedzeniem. W tym samym terminie informacja
jest zamieszczana w Biuletynie Informacji Publicznej.
UZASADNIENIE
1.
Wszystkie dokumenty o których mowa w projekcie są przygotowane w wersjach
elektronicznych. Jedyny nakład pracy dotyczy ich publikacji.
2.
Wszystkie zmienione zapisy mają na celu większą jawność działania samorządu.
3.
Wcześniejsza publikacja projektów uchwał ma na celu możliwość wyrażenia woli
przez mieszańców, których reprezentacją są radni. Mieszkańcy mają prawo do
wyrażenia własnych opinii, jak i do rozliczania radnych z deklaracji
wyborczych.
Brak komentarzy