Czy jawność jest komukolwiek potrzebna?
Od kilku miesięcy zajmuję się jawnością działań naszych samorządów. Wnoszę o poszerzenie zakresu informacji publikowanych w BIP. Jednak obywatelska inicjatywa uchwałodawcza nie jest jedyną drogą do osiągnięcia tego celu.
Zgodnie ze Statutem miasta inicjatywę uchwałodawczą posiadają również: Burmistrz; Komisje; Kluby Radnych; co najmniej 6 radnych; Przewodniczący Rady.
O co toczy się batalia? Mamy jeszcze w pamięci ostatnią kampanię wyborczą. Doskonałych samorządowców z doświadczeniem. A po wyborach dowiedzieliśmy się, w jakim stanie są finanse samorządu powiatowego, a szczególnie oświaty.
Zacząłem publikować protokoły z posiedzeń Zarządu Powiatu i w szybkim tempie, po kilku miesiącach obowiązywania zapisu o ich umieszczaniu w BIP ten punkt statutu powiatu zmieniono. W nowej kadencji zaczęła się też dyskusja obecnej opozycji w Radzie Powiatu o odpowiedzialności za stan oświaty. Trudno zweryfikować te informacje, ponieważ dane o tym, jak zachowywali się poszczególni radni oraz zarząd nie są dostępne.
Jako mieszkańcy mamy prawo do do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy.
Zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej istnieje obowiązek udostępniania w BIP informacji publicznych:
- o zamierzeniach działań władzy ustawodawczej oraz wykonawczej,
- o projektowaniu aktów normatywnych,
- o programach w zakresie realizacji zadań publicznych, sposobie ich realizacji, wykonywaniu i skutkach realizacji tych zadań;
- przebiegu i efektów kontroli, w tym wystąpień, stanowisk, wniosków i opinii podmiotów ją przeprowadzających,
- treści wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej.
Postulowane przeze mnie zmiany w Statucie Miasta są więc zależne nie tylko od zgłoszenia projektu przez grupę mieszkańców, ale mogą być inicjatywą Burmistrza lub radnych. Jednak publikacja wiąże się z większą jawnością działania. Organy władzy publicznej mogą udostępniać w Biuletynie Informacji Publicznej również inne informacje publicznej. Jeżeli chcą.
Podkreślić należy, że art. 8 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym określa jedynie katalog informacji publicznej, podlegającej obligatoryjnemu zamieszczeniu na stronach Biuletynu Informacji Publicznej. Zgodnie z tym przepisem organy władzy publicznej, do których zaliczają się organy gminy (stanowiący i wykonawczy) mogą udostępniać w Biuletynie Informacji Publicznej również inne informacje publiczne, a zatem również projekty uchwał i stanowisk rady gminy, czy zarządzeń wójta. Jeżeli statut gminy wprowadził obowiązek zamieszczania tych informacji publicznych w Biuletynie Informacji Publicznej, to wówczas informacje te podlegają obligatoryjnemu zamieszczeniu na stronach BIP urzędu danej gminy.
Sławomir Pyźlak, źródło
Jak to wygląda w innych samorządach?
- Projekty uchwał są publikowane przez Starostwo Powiatowe w Bartoszycach oraz przez wiele samorządów, wystarczy to sprawdzić w wyszukiwarce. Urząd Miasta Bartoszyce tego nie robi.
- Treść zarządzeń Burmistrza wyszukiwarka. W Bartoszycach mamy tylko ich spis.
- Sprawozdania z działalności Komisji w Radzie Miasta wyszukiwarka.
- Protokoły z posiedzeń Komisji Rady Miasta wyszukiwarka
- Protokoły z posiedzeń Rady Miasta wyszukiwarka
Wiele samorządów wdrożyło postulaty, o których piszę. Dlaczego nie mogą zrobić tego nasi samorządowcy? Udostępnianie tych informacji w Biuletynie Informacji Publicznej nie pozwoli samorządowcom mydlić nam oczu, przerzucać na innych odpowiedzialność. Wiedząc, co planuje oraz jak działa każdy z radnych, Burmistrz, czy Zarząd Powiatu, zyskamy realne narzędzie wpływu na to, jakie staną się Bartoszyce. Samorządowcy zaczną liczyć się z nami nie tylko w okresie kampanii wyborczej.
zdjęcie z internetu |
Brak komentarzy