Prawo mieszkańców do udziału w działalności samorządu w praktyce
Ustawa o zwiększeniu udziału obywateli w procesie funkcjonowania i kontrolowania organów publicznych wprowadziła wiele zmian, które poszerzają nasze – czyli mieszkańców – uprawnienia.
Przepisy ustawy znalazły odzwierciedlenie w uchwalonych Statutach Miasta i Powiatu. Zmiany idą w dobrym kierunku, jednak uważam je za niewystarczające.
Przepisy ustawy znalazły odzwierciedlenie w uchwalonych Statutach Miasta i Powiatu. Zmiany idą w dobrym kierunku, jednak uważam je za niewystarczające.
Przygotowanie II Sesji zarówno Rady Miasta jak i Rady Powiatu pozostawiało wiele do życzenia. Podczas II Sesji Rady Miasta informacja została udostępniona trzy dni przed sesją. Tak późne opublikowanie na stronie BIP terminu i programu sesji oraz projektów uchwał było – zależnie od trybu zwołania Sesji – być może zgodne ze statutem. Jednak uniemożliwiło radnym podstawowy, nałożony prawem obowiązek ich reprezentowania oraz brania pod uwagę dobra mieszkańców. Chyba że uznamy, że radny lepiej od nas wie, co jest dla nas dobre.
Opiszę krótko oba statuty.
Propozycja rocznego planu pracy.
Obie Rady nie mają zapisu o zamieszczaniu planu na stronach BIP. W Radzie Miasta poprzedni przewodniczący wprowadził zwyczaj, iż sesja była planowana na ostatni czwartek miesiąca. Roczny, ramowy plan pracy jest w formie uchwały, dlatego będzie na stronach BIP.
Z informacji uzyskanych od członka Rady Miasta wynika, że plan będzie zawierał miesiąc, określenie czym w danym miesiącu zajmie się Rada Miasta. Na stronach BIP będą też informacje o terminie, godzinie i nr Sali, w której będzie obradować dana Komisja.
Z informacji uzyskanych od członka Rady Miasta wynika, że plan będzie zawierał miesiąc, określenie czym w danym miesiącu zajmie się Rada Miasta. Na stronach BIP będą też informacje o terminie, godzinie i nr Sali, w której będzie obradować dana Komisja.
Nie mam informacji nt. planów Rady Powiatu.
Informacja o terminie sesji.
Radni Miasta są informowani nie później niż siedem dni przed sesją. O sesjach zwoływanych w „szybkim” trybie statut mówi o tym, że informacja wpływa najpóźniej na trzy dni przed terminem obrad. Artykuł 20, na który powołuje się statut mówi: „przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję na dzień przypadający w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.”
Radni Powiatu są informowani najpóźniej na siedem dni przed terminem obrad. W "szybkim trybie" jest mowa o zawiadamianiu radnych telefonicznie najpóźniej dzień przed sesją. Może to być więc dowolny termin pomiędzy jednym, a siedmioma dniami przed sesją.
W żadnym ze statutów nie ma mowy informowaniu o terminie sesji na stronie BIP. Mieszkańcy nie mają możliwości zapoznania się z projektami uchwał, a radni ewentualnych konsultacji z mieszkańcami, których reprezentują. Rady jednak o tym informują.
Zawiadomienie telefoniczne uniemożliwia radnych zapoznanie się w projektami uchwał przed sesją. Było tak podczas pierwszej sesji Rady Powiatu. Zarządzono przerwę, by radni otrzymali kserokopie uchwał, nad którymi głosowali.
Zawiadomienie telefoniczne uniemożliwia radnych zapoznanie się w projektami uchwał przed sesją. Było tak podczas pierwszej sesji Rady Powiatu. Zarządzono przerwę, by radni otrzymali kserokopie uchwał, nad którymi głosowali.
Publikacja uchwał i imienny wykaz głosowań.
Taki obowiązek nakłada na samorządy wspomniana na początku ustawa. Na dzień przygotowania artykułu (6.12.2018) w BIP Urzędu Miasta nie ma zamieszczonych uchwał i imiennych wykazów z głosowań z sesji, która odbyła się trzy dni wcześniej (3.12.2018 roku). Starostwo opublikowało te dane.
Interpelacje i zapytania.
W przypadku Rady Powiatu interpelacje i zapytania, jak i odpowiedzi są publikowane w BIP. W Statucie Rady Miasta nie ma o tym mowy. Dodatkowo, na wniosek radnego składającego interpelację lub zapytanie, ani treść ani odpowiedź nie powinny być odczytane na najbliższej sesji. To oznacza, że mieszkańcy mogą nie wiedzieć, jaką interpelację składa radny i jaką odpowiedź otrzymał.
Z informacji uzyskanych od członka Rady Miasta wynika, że w minionej kadencji padła deklaracja wprowadzenia publikacji interpelacji / zapytań razem z odpowiedzią oraz datą wpływu. Nie ma jej jednak w Statucie. A przecież zamieszczenie informacji pozwoli rozliczyć i Radnego i Burmistrza.
Inicjatywa ustawodawcza mieszkańców.
Możemy zgłaszać swoje propozycje. W przypadku Rady Miasta nie musimy przedstawiać konkretnego projektu. W przypadku Rady Powiatu projekt uchwały musi posiadać opinię Zarządu Powiatu.
O moich postulatach będzie osobny artykuł.
Brak komentarzy