Brak odpowiedzi na wniosek o dostęp do informacji publicznej nie oznacza, że nie poznamy faktów.
Brak odpowiedzi ze strony Starostwa Powiatowego w Bartoszycach zmotywował mnie do samodzielnego poszukania odpowiedzi na pytanie „"co i dlaczego powiat ukrywa?" w sprawie działań oszczędnościowych. Jak zawsze oparłem się na dostępnych w BIP uchwał. Tym razem związanych z budżetem oraz działalnością Komisji Rewizyjnej.
Zakładam – ponieważ nie dostałem odpowiedzi na pytanie o sposób głosowania w Zarządzie oraz imienne głosowanie w sprawie absolutorium – zbiorową odpowiedzialność Zarządu Powiatu oraz Rady Powiatu.
I. Zarząd Powiatu.
Działalność Zarządu Powiatu reguluje Statut Powiatu Bartoszyckiego. Zgodnie z par. 39 pkt 1 Zarząd podejmuje decyzje w formie uchwał. Podpis pod uchwałami Zarządu składa Starosta. Z posiedzenia sporządzany jest protokół, z podaniem imion i nazwisk osób uczestniczących w posiedzeniach.
Przy założeniu, że głosowanie nad uchwałą jest większością głosów, PO ponosi odpowiedzialność za finanse powiatu.
W Zarządzie Powiatu poprzedniej kadencji zasiadali:
- Przewodniczący Zarządu Powiatu - Wojciech Prokocki - Starosta (PO)
- Zastępca Przewodniczącego Zarządu - Jan Zbigniew Nadolny - Wicestarosta (PiS)
- Członek Zarządu Powiatu - Lech Darski (PiS)
- Członek Zarządu Powiatu - Barbara Kamińska (PO)
- Członek Zarządu Powiatu - Mirosław Olejnik (PO)
II. Rada Powiatu.
W 2018 roku obowiązywał Statut przyjęty 27.04.2015 roku. Zgodnie z par. 22 pkt. 3 z każdej sesji sporządzany był protokół, z przebiegiem głosowań (liczba głosów ZA / PRZECIW / WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ. Oznacza to, że istnieje protokół z sesji, która rozpatrywała udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu (o udostępnienie którego wnioskowałem) oraz wynik głosowania nad absolutorium. Oznacza to, że istnieją uchwały również dotyczące budżetu powiatu.
III. Komisja Rewizyjna.
W BIP dostępny jest wyłącznie plan pracy Komisji Rewizyjnej, przyjęty na 2018 rok.
Zgodnie z par. 26 pkt. 4 na początku roku przygotowywane są sprawozdania roczne z działalności Komisji. Oznacza to, że wkrótce będzie przygotowane sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej. Z każdego posiedzenia jest sporządzany protokół, zawierający m.in. wyniki głosowań oraz wypracowane opinie.
Można będzie zapoznać się z zakresem prac w Komisji i porównać go z planem rocznym. Na tej podstawie stwierdzić, czy Komisja zajmowała się sprawą budżetu.
IV. Działania oszczędnościowe powiatu bartoszyckiego na podstawie danych z uchwał Rady Powiatu.
Analiza wszystkich zmian w budżecie pozwala na zapoznanie się z działaniami Zarządu oraz Rady związanej z finansami samorządu powiatowego. Na początek przedstawiam ogólny wykaz zmian, wprowadzanych w budżecie powiatu na 2018 rok.
12.01.2018:
- przeniesienie wydatków między jednostkami.
23.02.2018:
- zmniejszenie rezerwy celowej na konferencję poświęconą działalności Biblioteki Publicznej.
- zmniejszenie rezerwy celowej na zakup umundurowania uczniów klasy mundurowej w ZS w Górowie Iławeckim.
25.05.2018:
- zmniejszenie rezerwy celowej na sfinansowanie pobytu w Płocku zajęć piłki ręcznej.
- zwiększenie dotacji celowej na dofinansowanie zadań inwestycyjnych obiektów zabytkowych.
- budowę placu ćwiczeniowo-apelowego w ZS w Górowie Iławeckim.
28.06.2018:
- zmniejszenie rezerwy celowej na wyjazd uczniów ZSP nr 2 do Łucka na Ukrainie
- zmniejszenie rezerwy celowej na Fundusz Wsparcia Policji.
26.10.2018:
- zmiana limitu wydatków inwestycyjnych.
- zmiana wydatków na programy i projekty realizowane z funduszy strukturalnych, funduszu spójności oraz ze źródeł zagranicznych.
- zadania z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych.
- zadania realizowane w drodze umów lub porozumień.
02.11.2018:
- zmiana limitu wydatków inwestycyjnych.
Zmiany oceniam jako nie mające znaczenia dla poprawy sytuacji finansowej powiatu, czego dowodzi poniższe zestawienie.
V. Zmiany dochodów, wydatków i deficytu samorządy powiatu w 2018 roku.
Od stycznia do grudnia 2018 roku do budżetu wprowadzano trzynaście poprawek. Dla uproszczenia przedstawię zmiany (dochody / wydatki / deficyt) w zastawieniu kwartalnym.
Przedstawione dane jednoznacznie wskazują, że mimo pogarszającej się sytuacji finansowej powiatu wydatki (dochody również) wzrastały.
Jedyną zmianą obniżającą wydatki, którą znalazłem w uchwałach Rady Powiatu była uchwała z 10.08.2018 roku, obniżająca wynagrodzenie Starosty z 10.665 do 9.240 złotych, przy czym uchwała z sierpnia weszła w życie od 01.12.2018 roku, czyli po wyborach. Do końca kadencji płaca Starosty nie uległa zmianie.
VI. Ostatni z tematów oszczędnościowych to analiza dotacji.
W uchwale budżetowej na 2018 rok założono dotacje dla podmiotów należących oraz nie należących do sektora finansów publicznych. Skupię się na dotacjach udzielonych innym samorządom. Pierwotnie powiat planował przekazać im dotację na kwotę 82.552 zł
W listopadzie 2018 zwiększono planowane dotacje o 195.119 złotych.
Na zwiększeniu dotacji (pomiędzy budżetem przyjętym w grudniu 2017 roku, a zakończeniem roku budżetowego) zyskały:
- Gmina Bisztynek (wzrost wobec pierwotnej kwoty o 120 tys.),
- gmina Sępopol (wzrost wobec pierwotnej kwoty o 50 tys.),
- Fundusz Wsparcia Policji (wzrost wobec pierwotnej kwoty o 24 tys.),
- Powiat Olsztyński Ziemski - WTZ Biskupiec (wzrost wobec pierwotnej kwoty o 1.119 zł).
W grudniu powiat zwiększył kwoty dotacji do 337.147 złotych, jednak było to uzasadnione (zakupiono sprzęt dla ratownictwa medycznego za kwotę 60 tys.)
Podsumowując dostępne w BIP powiatu informacje w mojej ocenie w trakcie 2018 roku nie dokonano żadnych ograniczeń wydatków. Rozumiem też otrzymaną odpowiedź jako niechęć do pokazania mieszkańcom działań Zarządu i Rady Powiatu, które doprowadziły zapaści finansowej i braku własnych środków na wynagrodzenia w oświacie.
Brak komentarzy