Header Ads

Header ADS

Propozycje postulatów skierowane do Rady Miasta Bartoszyce i Rady Powiatu Bartoszyckiego



Wpis burmistrza Piotra Petrykowskiego zmotywował mnie do wyłożenia na przysłowiowy stół moich propozycji. Sprawdzam. Na razie nie jest to jeszcze pismo oficjalne, ponieważ trzeba ustalić drogę do wdrożenia tych pomysłów w życie.
Przedstawiam - na razie w sposób opisowy - swój punkt widzenia. Mamy trzy drogi, o których pisałem: 
- złożenie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej, co wymaga zebraniu minimum 300 podpisów. W przypadku Statutu Miasta dalsze prace koordynuje Burmistrz. W przypadku Powiatu trzeba przygotować projekt uchwały. 
- złożenie interpelacji za pośrednictwem Rady. 
- złożenie pisma do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. 
Poniższe postulaty dotyczą zarówno Rady Miasta, jak i Rady Powiatu Bartoszyckiego. Dla uproszczenia piszę tylko o mieście.

Postulaty są wyprowadzone wprost z takich zapisów, jak tekst ślubowania radnego, czy obowiązek reprezentowania mieszkańców. Radny nie jest "duchem świętym", by znać zdanie mieszkańców w danej sprawie. I radni i mieszkańcy muszą mieć czas na zapoznanie się z projektami. Czy radny może dobrze reprezentować mieszkańców, jeśli ci nie mają szans się wypowiedzieć?

Tekst ślubowania zakłada elementy:
- godnego, rzetelnego i uczciwego sprawowania obowiązków radnego,
- działanie na rzecz dobra gminy oraz jej mieszkańców. 
Ustawa o samorządzie gminnym, Art. 23. 1. nakłada na radnego obowiązek kierowania się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny ma obowiązek utrzymania więzi z mieszańcami, przyjmowania postulatów i przedstawiania ich organom gminy do rozpatrzenia.  
Z powyższego wynikają obowiązki dodatkowe. 
Godne, rzetelne i uczciwe sprawowanie obowiązków radnego jest możliwe wyłącznie wtedy, kiedy ma on czas na zapoznanie się np. z projektami uchwał, czy poprawkami do nich wnoszonymi przez daną Komisję. Złą praktyką jest zapoznawanie radnych z projektami uchwał oraz poprawkami rekomendowanymi przez poszczególne Komisję w dniu sesji. Ze względu na obszerność niektórych dokumentów zapoznanie się z nimi wymaga czasu. 
Zgodnie z § 14 pkt. 3 Statutu Miasta Bartoszyce radni są zawiadamiani o sesji najpóźniej 8 dni przed terminem obrad. Przyjmując taki stan prawny, radni powinni otrzymać komplet materiałów na sesję w tym samym terminie, czyli osiem dni przed terminem obrad. Termin ten powinien stać się normą nie tylko dla przygotowania materiałów na sesję, ale również poprawek i wniosków zgłoszonych przez odpowiednie Komisje Rady Miasta. 
Działanie na rzecz dobra gminy oraz jej mieszkańców zakłada, że radny ma obowiązek znać zdanie mieszkańców w sprawach, w których reprezentuje ich w Radzie Miasta. Zgodnie z tym mieszkańcy maja prawo znać materiały przygotowane na sesję. Oznacza to, że projekty powinny być dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej. Tylko takie rozwiązanie umożliwi mieszkańcom wypowiedzenie się w sprawach, będących tematem obrad. Nie można zakładać, że radny z góry zna zdanie swoich wyborców. Błędem jest też twierdzenie, że „radny wie lepiej”. 


Propozycje zmian w Statucie Miasta Bartoszyce lub innych dokumentów obowiązujących w Urzędzie
  1. W terminie do 8 dni przed posiedzeniem zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej materiały na sesje, w tym projekty uchwał.
  2. W terminie do 2 dni po sesji zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej przyjęte uchwały oraz  imienny wykaz wszystkich głosowań Rady Miasta.  
  3. Informacje o datach posiedzeń Komisji, w tym spotkań, które są kontynuacją danego posiedzenia zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej w terminie do 8 dni przed posiedzeniem.
  4. Komisje Rady Miasta dostarczają Burmistrzowi oraz radnym wykaz zmian i propozycji najpóźniej 8 dni przed sesją. W tym samym terminie wykaz zmian i propozycji są zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej.
  5. Protokoły z prac Komisji / proponowane przez Komisje Rady Miasta poprawki zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej w terminie do 2 dni po posiedzeniu.
  6. Dane dotyczące zatrudnienia i pracowników Urzędu Miasta są zamieszczane w informacjach o wydziałach najpóźniej dwa dni zatrudnieniu danego pracownika. 
  7. Bez względu na rodzaj oraz tryb postępowania związanego z naborem pracowników, informacje są zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej wraz ze wskazaniem: trybu naboru (konkursowy / pozakonkursowy) wraz z podstawą prawną. 
UZASADNIENIE
1. Publikacja w BIP projektów uchwał w terminie zgodnym ze Statutem.
Zgodnie z § 14 pkt. 3 Statutu Miasta Bartoszyce radni są zawiadamiani o sesji najpóźniej 8 dni przed terminem obrad. Uważam, że najpóźniej wtedy radni powinni otrzymać komplet materiałów na sesję, łącznie z poprawkami Komisji.
Niedopuszczalne jest - jak było to w sytuacji uchwalania budżetu - by radni i Burmistrz otrzymywali poprawki dzień przed Sesją. 

2. Organizacja pracy Rady.
Zgodnie z § 12 Statutu Miasta Bartoszyce Przewodniczący Rady zwołuje sesje Rady i przygotowuje porządek obrad, ustala porządek obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji. Organizuje współpracę między komisjami i koordynuje ich działania. Za to otrzymuje wyższą dietę.
Przewodniczący Rady Miasta ma tak przygotowywać porządek obrad i organizować oraz koordynować współpracę Komisji i Rady, aby zamieszczać w Biuletynie Informacji Publicznej materiały na sesję, a także informację o datach posiedzeń Komisji, w tym spotkań, które są kontynuacją danego posiedzenia.
Jego obowiązkiem jest dostarczenie (koordynacja prac Komisji) poprawek wprowadzonych przez daną Komisję tak, by radni mieli czas się z nią zapoznać. Termin wskazany w Statucie (8 dni przed sesją) uważam za odpowiedni. 
Nie do przyjęcia jest sytuacja, w której - o czym słyszeliśmy na ostatniej sesji - radni nie wiedzą, że jest "kontynuacja posiedzenia Komisji Programowej i budżetu".

3. Jawność działania Rady.
Zgodnie z § 12 Statutu Miasta Bartoszyce Przewodniczący Rady organizuje współpracę między komisjami i koordynuje ich działania. W celu zachowania jawności działania samorządu oraz realnego, a nie na papierze, reprezentowania wyborców, mieszkańcy powinni mieć prawo do poznania propozycji poprawek danej Komisji.
W związku z tym Przewodniczący jako koordynator prac Komisji powinien zamieszczać (np. za pośrednictwem Biura Rady) w BIP wnioski z prac Komisji.
Mieszkańcy mają również prawo do tego, by otrzymać imienne wykazy głosowania radnych nie tylko całej uchwały, ale i poprawek wniesionych przez Komisje. Sprawa braku zgody Rady na budowę pomnika Orła Białego, czy na 5% podwyżki wynagrodzeń. Wyborcy chcą wiedzieć, jak głosuje ich radny. W obecnym stanie prawnym, kiedy sesje są nagrywane, sprawdzenie kto jak głosował wymaga czasu od oglądających, ale jest realne, co udowodniłem. Pisemny wykaz głosowań w sprawie poprawek jest tylko formalnością, nawet jeśli nie jest obowiązkowy.

4. Jawność działania Urzędu.
Konsekwencją powyższych jest określenie maksymalnego terminu na publikację przyjętych przez Radę uchwał oraz imiennego wykazu głosowań. Z moich informacji wynika, że Bart-Sat ma 48 godzin na publikację zapisu sesji. To odpowiedni, maksymalny termin na publikację w Biuletynie Informacji Publicznej informacji, o których piszę. Niech będą to dwa dni robocze. Nie do przyjęcia jest informacja, że do dziś w BIP nie ma żadnych przyjętych 28 grudnia uchwał, a imienny wykaz pojawił się 8 stycznia.

5. Polityka kadrowa Urzędu.
Ostatnie decyzje kadrowe, do których oczywiście Burmistrz ma prawo, budzą kontrowersje wśród mieszkańców. Nastroje mogą stonować dwie decyzje, które leżą w kompetencji Burmistrza:
- publikacja / aktualizacja danych dotyczących osób zatrudnionych w Wydziałach w okresie np. 2 dni od podpisania umowy o pracę.
- zamieszczanie wszystkich informacji nt. zatrudnienia w zakładce "Nabór", bez względu na to, czy jest to postępowanie konkursowe, czy nie. Dodatkowo informacja o podstawach prawnych. Dzięki temu rozwiane będą wątpliwości, dlaczego na jedno stanowisko jest konkurs, na drugie nie.

Proszę o Wasze zdanie i opinie. Być może konieczne będzie zebranie podpisów pod powyższą inicjatywą uchwałodawczą. 
[Aktualizacja: na dzień dzisiejszy uważam, że największe szanse na przyjęcie postulowanych zmian ma inicjatywa obywatelska. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji może po prostu wysłać odpowiedź. Jeśli zaś zbierzemy podpisy, Radzie trudniej będzie propozycje zlekceważyć. Szczególnie, że sesje Rady są transmitowane.] 

Brak komentarzy

Autor obrazów motywu: Bim. Obsługiwane przez usługę Blogger.