Header Ads

Header ADS

My, starzy ludzie w autobusie z szalonym kierowcą ;)

"My, starzy ludzie w autobusie
Nie powinniśmy jeździć nim
Lecz nie wybiera ten kto musi
Kto wybrać nie ma w czym" - o III sesji Rady Miasta ciąg dalszy. 
Sytuacja nasunęła mi skojarzenia z poniższą piosenką. Wystarczy zamienić słowa o kierowcy na polityków samorządowych i częściowo radnych. Piosenka niby ta sama, ale staje się bardziej nasza ;) 


Skąd takie skojarzenie? Czy ktoś kieruje tym "autobusem"? Czy my, pasażerowie jesteśmy mu potrzebni?

W późnych godzinach wieczornych dnia poprzedzającego III sesję Rady Miasta otrzymałem kilka rekomendacji Komisji budżetu z 12 grudnia. Komisja faworyzowała jedną placówkę oświatoą. Pierwsze wnioski Komisji zawierały m.in. wprowadzenie zadania "Zakup kuchni gazowej i taboretu gazowego do stołówki szkolnej SP NR 7 na kwotę 22 tys. złotych oraz wykreślenie trzech zadań: 
- "Wykonanie projektu zabezpieczenia przeciwwilgociowego budynku SP Nr 3" na kwotę 30 tys. złotych
- wprowadzenie zadania 
- "Modernizacja Sali dydaktycznej w PP Nr 2” na kwotę 38 tys. złotych 
- "Modernizacja łazienek w PP nr 4 na kwotę 35 tys. złotych

Następnego dnia odbyła się III sesja Rady Miasta, która obfitowała w kilka zdarzeń. 
1- Burmistrz wspomniał, że ostateczne wersje poprawek otrzymał w ostatnich chwili. 
2- Biuro Rady nie poinformowało radnych o posiedzeniu Komisji programowej i budżetu 27 grudnia, które zdaniem jej - Przewodniczącej nie była posiedzeniem, ale „zakończeniem Komisji”.
3- Przewodnicząca odczytała poprawki komisji działami i rozdziałami bez opisu. Radni zgłaszali, że projekt zmian proponowany przez komisję jest nieczytelny, że potrzebny jest opis. 
4- Radny Wojciech Prorocki zaproponował głosowanie blokami. 
5- Wśród zapytań radnej Ewy Pisarskiej pojawił się temat dofinansowania zakupu dla szkoły podstawowej nr 7 oraz odrzucenia dotacji dla przedszkola Stokrotka. 


Dopiero dzisiaj (8 stycznia 2018, czyli jedenastego dnia po sesji) na BIP zamieszczono imienne wykazy głosowań radnych. Całe głosowanie nad budżetem zostało ujęte w dwóch punktach: 
1. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Bartoszyce na rok 2019
3. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu
Z dokumentu nie wynika jednak, jak radni głosowali np. w sprawie budowy pomnika, czy też remontu danej ulicy. Nie mamy możliwości zapoznania się z głosowaniami nad konkretną poprawką Komisji Programowej i budżetu. Uchwał nie opublikowano w BIP Urzędu Miasta, mimo upływu jedenastu dni od sesji, na której były głosowane. 
Podsumowując: my, pasażerowie autobusu zwanego demokracją nie jesteśmy kierowcy do niczego potrzebni. A rada o nas ani dba, wpatrzona w drogi swojej znaki. to przyhamuje to znów gna, na swym fotelu tkwiąc okrakiem... 
Mieszkańcy nie wiedzą, jaki był zakres zmian wprowadzonych w uchwale budżetowej przez Komisję, jakie ostatecznie zmiany przegłosowano
Wszystkie powyższe fakty spowodowały szum medialny, sprawę NALEŻAŁO DOPRECYZOWAĆ. Złożyłem zapytanie o przyczyny doinwestowania jednej ze szkół. 
Zapis sesji nie rozwiewa żadnych wątpliwości poza tą, że królowało na niej zamieszanie. Działy, paragrafy, kwalifikacje... skomplikowane. Jak mieszkaniec bez wiedzy samorządowej ma to zrozumieć? 
Być może w przegłosowanych poprawkach, których nam nie przedstawiono na sesji, Rada przegłosowała dofinansowanie wszystkich placówek. Taka informacja napłynęła do mnie dziś, niestety, nie można tego potwierdzić na podstawie dostępnych w BIP Urzędu Miasta dokumentów.  Jeśli tak, to Komisja wycofała się z kilku poprawek i to będzie dobra informacja dla wszystkich dzieci, korzystających z ich opieki.
Złożone przeze mnie zapytanie dotyczyło przegłosowania tylko jednego spośród trzech zadań. Prawdopodobnie przegłosowano trzy, co jednak nadal stawia pytanie o to, dlaczego jeden wniosek był pierwotnie rekomendowany, a trzy pozostałe odrzucone? Istota zadanych we wniosku pytań nie ulega zmianie. Wystarczy słowo "wybrała" zamienić na "rekomendowała". 

Dodaj napis
Sytuacja stawia też inne pytania:
Jak wygląda jawność pracy radnych? Urząd ma publikować imienne wykazy głosowań, jednak forma ich publikacji nie pozwala na jawność głosowań nad poszczególnym punktem poprawek. Nie wiemy, jak poszczególni radni głosowali w sprawie inwestycji drogowych, samochodu dla policji, zakup kuchni, remontu łazienek, Sali dydaktycznej, uszczelnienia dachu, czy budowy pomnika Orła Białego lub podwyżki o 5% budżetu płac.
- Jak wygląda organizacja pracy Komisji, w tym programowej i budżetu i możliwość udziału radnych i mieszkańców w jej działaniach? Zorganizowanie posiedzenia Komisji w przeddzień III Sesji zostało nazwane jako kontynuacja. Spowodowało to, że mieszkaniec, lub radnych który nie wiedział o „kontynuacji” nie mógł w nim uczestniczyć. 
- Jak wygląda przygotowanie materiałów przez Komisje? Burmistrz na sesji przyznał, że ostateczne poprawki Komisji dostał niedługo przed sesją. Dokument z wykazem zmian, który otrzymałem wieczorem przed sesją, dotyczył ustaleń z 12 grudnia, które potem Komisja zmieniła. 
Jak ocenić realizacje ustawowego obowiązku niezwłocznego publikowania imiennego wykazu głosowań i uchwał przyjętych przez radnych, skoro wykaz opublikowano jedenastego dnia po sesji, a przyjętych uchwał nie ma na BIP do dzisiaj? 

Brak komentarzy

Autor obrazów motywu: Bim. Obsługiwane przez usługę Blogger.