Header Ads

Header ADS

Czy trzeba mieć pieniądze, by udzielać innym dotacji? Zdaniem powiatu nie.

Z pustego i Salomon nie naleje, z piasku bicza nie ukręcisz. Tyle przysłowia, ale bartoszycka rzeczywistość rządzi się swoimi prawami.
Powiat stojąc w 2018 roku przed wizją dziury budżetowej znajduje pieniądze, by udzielić dotacji w kwocie 120 tys. złotych. A na koniec roku prosi o dotację dla siebie w kwocie 500 tys. złotych. 
Temat dotacji udzielonej przez samorząd gminy miejskiej Bartoszyce powiatowi wzbudza zainteresowanie. Pisałem już o różnicy pomiędzy budżetami na 2019 rok obu samorządów. W budżecie Miasta jest pozycja dotacji ze strony powiatu, która zdaniem UM jest "zwrotem". W budżecie powiatu jej nie ma. W tej sytuacji pozycja 500 tys. w budżecie miasta jest - na dziś - pozycją wirtualną. 
Stawia to pytanie o realność zwrotu pieniędzy. Szczególnie, że powiat ma trudności finansowe. Czy zawsze podejmował racjonalne decyzje?  Czy trzymając "rękę na pulsie" przewidywał sytuację finansową?
Zacznijmy od początku, czyli przyczyn problemów finansowych powiatu. Skupmy się na informacji, którą Starosta Zbigniew Nadolny podał na Sesji Rady Miasta, podczas której głosowano uchwałę o dotacji. Podstawowym powodem - zdaniem Starosty - było pokrycie straty netto Szpitala. 
Uchwałą XLVII/259/2018 z 23 lutego 2018 r. powiat zdecydował, że pokryje stratę netto Szpitala za rok finansowy 2016, w kwocie 1.616.356,91 złotych. 
Uchwała XLVII/259/2018 z 23 lutego 2018 roku

Z kolei 25 maja 2018 r.  Uchwałą XLIX/277/2018 zatwierdził sprawozdanie finansowe Szpitala za 2017 rok. Czytamy w nim, że strata Szpitala za rok obrotowy 2017 wynosi 2.007.897,91 zł.  
O pokryciu tej kwoty obecnie nie było mowy. 
Uchwała XLIX/277/2018  z 25 maja 2018
Sprawozdanie finansowe Szpitala
Kolejny istotny fakt to czas zamknięcia ksiąg finansowych. Zgodnie z Ustawą o rachunkowości zamknięcie ksiąg rachunkowych jednostki powinno nastąpić w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego. Zatem jednostki, w których dniem bilansowym jest 31 grudnia 2017 r., mają obowiązek zamknąć księgi rachunkowe, nie później niż do 31 marca 2018 r. 

Podsumowując:
- 23 lutego 2018 r. Zarząd Powiatu wie, że pokrywa stratę netto Szpitala za rok finansowy 2016, w kwocie 1.616.356,91 złotych. 
- Zamknięcie ksiąg rachunkowych jest procesem i zaręczam, że zarys sytuacji był znany wcześniej. Amortyzację można przewidzieć. 
- 25 maja 2018 r.  zatwierdza sprawozdanie finansowe Szpitala za 2017 rok, w której jest wskazana strata za rok obrotowy 2017 w kwocie 2.007.897,91 zł. 

Jak w tej sytuacji rozumieć - mając pełną świadomość trudnej sytuacji finansowej powiatu - przyjętą 12 marca 2018 r. Uchwałę XLVIII/270/2018 Rady Powiatu przyznającą 120 tys. złotych dotacji na "Budowę parkingu przy ul. Kolejowej w Bisztynku"? 
Uchwałę XLVIII/270/2018 z 12 marca 2018
- Czy Rada Powiatu oponowała? 
- Jakie było zdanie poszczególnych członków Zarządu Powiatu w tej sprawie? 
- Jak głosowali w tej sprawie radni, szczególni ci, którzy nadal zasiadają w Radzie Powiatu? 
- Jakie zdanie w tej sprawie mieli członkowie Komisji Rady Powiatu? 
Pośrednio konsekwencje dotacji w kwocie 120 tys. złotych udzielonej przez zadłużony powiat gminie Bisztynek poniósł budżet miasta Bartoszyce, dotując samorząd powiatowy w kwocie 500 tys. złotych. Czyli zapłacił każdy z mieszkańców Bartoszyc. 

Brak komentarzy

Autor obrazów motywu: Bim. Obsługiwane przez usługę Blogger.