Czy Kodeks etyczny UM jest martwym dokumentem?
Rozpowszechnianie kłamstw zwykle kojarzy mi się z plotką oraz propagandą. Władza samorządowa nie może pozwolić sobie na rozpowszechnianie plotek i pomówień, gdyż powinna dbać o powagę urzędu. Jednak czy nie oczekuję zbyt wiele?
Pod koniec lipca wysłałem do
jednego z urzędników żądanie usunięcia skutków naruszenia dóbr osobistych
(komentarz zamieszczony 25 stycznia 2021 r. o godz. 22.22 pod postem na fanpage
„Bartoszyce osobisty blog”) poprzez usunięcie komentarza na wymienionym fanpage
„Bartoszyce osobisty blog” oraz złożenie oświadczenia. Pismo skierowałem na
adres Urzędu Miasta w Bartoszycach. Urząd pokwitował odbiór, a później –
prawdopodobnie po zapoznaniu się z nazwiskiem adresata i nadawcy – pismo
odesłał. Nie odebrałem go jednak i teraz czeka na zwrot do urzędu.
W związku z powyższą sytuacją,
żądanie do usunięcia skutków naruszenia dóbr osobistych publikuję na blogu, tym
razem kierując go do trzech osób: sekretarza miasta Roberta Pająka, Darii
Butkiewicz oraz jednego z urzędników. Sytuacja jest patowa, ponieważ podczas
przesłuchania, w którym uczestniczyłem, zostałem przez niego wezwany do
zaprzestania nękania. Dziwny jest ten świat, w którym ktoś może pisać
nieprawdę, a potem zabrania wskazywania siebie jako kłamcy, traktując to jako
nękanie…
W odpowiedzi na skargę do
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego – zawierającego wiele pomówień pod moim
adresem – zamieszczono zdanie:
„Być może osobista uraza, z powodu
przegrania konkursu na stanowisko rzecznika Urzędu Miasta Bartoszyce? /organ w
obecnej chwili rzecznika nie posiada”.
Pismo opracowała Daria Butkiewicz,
urzędniczka zatrudniona w Wydziale Organizacyjno-Administracyjnym. W wyborach samorządowych 2018 startowała z listy
Samorządność Plus w okręgu 2 (powiat Bartoszyce), uzyskując 57 głosów (1,24%).
Obecnie kandyduje do Rady Powiatu z listy
Samorządność Plus.
W lutym 2019 ogłoszono konkurs na
stanowisko inspektora ds. ochrony danych osobowych. Wymogi formalne spełniły
trzy osoby: dwie z Bartoszyc oraz Daria Butkiewicz z Górowa Iławeckiego.
Obecnie Daria Butkiewicz pracuje w Wydziale Organizacyjno-Administracyjnym.
Pismo podpisał sekretarz miasta
Robert Pająk (obecnie kandyduje do Rady Powiatu z listy
Samorządność Plus), który był przewodniczącym komisji
konkursowych m.in. w dwóch naborach. W pierwszym na stanowisko starszego
inspektora ds. komunikacji społecznej. Wpłynęła jedna kandydatura, Dariusza
Osowskiego. W drugim naborze na referenta było sześciu kandydatów, z czego
dwoje spełniło wymogi formalne. Jednym punktem przegrałem z Anią Drozdowską,
którą zresztą znałem przed naborem.
Nie oceniam – w odróżnieniu do zawartości odpowiedzi na pozew – motywów Roberta Pająka i Darii Butkiewicz. Pisząc pismo do WSA nie zapoznali się z dokumentami. Oparli się na plotkach, których nie zweryfikowali? Celowo skłamali, by pokazać skarżącego w złym świetle? Otrzymali takie polecenie? Nie zmienia to faktu, że kłamstwo o moim udziale w naborze na rzecznika znalazło się w piśmie do sądu, na Facebooku, a potem na forum lokalnej telewizji kablowej.
Każdy ma prawo popełniać błędy. Kodeks Etyczny Pracowników Urzędu Miasta Bartoszyce zawiera kilka zapisów. Ich realizacja niech będzie sprawdzianem, czy urzędnicza etyka jest tylko wymówką, czy zaleceniami obowiązującymi w Urzędzie Miasta Bartoszyce.
§ 2 pkt. 3. Kierowanie się odpowiedzialnością w pracy zawodowej oznacza, że pracownik jest gotowy do ponoszenia konsekwencji podejmowanych działań zawodowych, w tym uznania własnej pomyłki i dążenia do jej naprawienia.
§ 2 pkt. 5. Kierowanie się wartością prawdomówności oznacza, że pracownik przekazuje prawdziwe informacje w sposób konkretny i wyczerpujący – nie ukrywa, nie selekcjonuje i nie zafałszowuje informacji, wymaga prawdomówności od innych, wyrażając wprost swoje oczekiwania.
§ 2 pkt. 6. Realizacja wartości rzetelności oznacza, że pracownik wykonuje swoje obowiązki sumiennie, wykorzystując w najlepszy sposób swoją wiedzę i umiejętności, jest gotowy do przyjęcia oceny swojej rzetelności, poddania jej refleksji i podjęcia działań, które podniosą jej poziom.
W sprawie Komisji Etycznej
zwróciłem się do Urzędu Miasta w Bartoszycach.
Na podstawie art. 61 ust. 1 i 2
Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej
proszę o udostępnienie informacji oraz skanów nt.:
1. Składu osobowego Komisji Etycznej powołanej przez Burmistrza Miasta
Bartoszyce spośród pracowników urzędu w całym okresie funkcjonowania Komisji.
Komisja została powołana zgodnie z przepisami, w obecnej VIII Kadencji Rady
Miasta Bartoszyce. Podczas pracy komisji VIII kadencji wpłynęły 4 skargi. Żadna
z nich nie została odrzucona, wszystkie zostały rozpatrzone.
2. Protokołów z posiedzeń Komisji
Etycznej w całym okresie funkcjonowania Komisji.
Nie zwoływano posiedzeń komisji.
3. Statystyki spraw, którymi
zajmowała się Komisja Etyczna (ilość zgłoszeń o naruszeniu Kodeksu Etycznego
przez pracownika urzędu, ilość przeprowadzonych postępowań wyjaśniających,
Brak statystyk.
4.
Ilość przedstawionych Burmistrzowi wniosków dotyczących zastosowania
postępowania dyscyplinującego wobec pracownika naruszającego Kodeks Etyczny.
Nie było wniosków dotyczących zastosowania postępowania dyscyplinarnego wobec
pracownika naruszającego Kodeks Etyczny.
5. Ilość przekazywanych pracownikom
urzędu informacji o stopniu przestrzegania Kodeksu Etycznego w urzędzie.
6. Ilość nagłaśnianych przypadków
naruszenia Kodeksu oraz popularyzowanych pozytywnych przykładów.
Brak przypadków naruszenia Kodeksu na
dzień udzielania odpowiedzi. Brak
popularyzowanych pozytywnych przykładów.
dar
Brak komentarzy